sunnuntai 18. toukokuuta 2025

PIG KILLER: The Spirit of 1939.... *uusintapainos* (D88 Records, 2025)


Suomessa ensimmäisenä RAC:ta 1990-luvulla julkaissut Ainaskin Musiikki kiinnitti Mistreatin jälkeen talliinsa turkulaisen Pig Killerin. Kahden demon jälkeen bändi kävi äänittämässä kesällä 1996 kokopitkän The Spirit of 1939..., jonka helsinkiläisfirma julkaisi vuoden 1997 alkupuolella. Nyt levyn on bonusraitojen kera polkaissut ilmoille  maamme johtava RAC-kustantaja D88 Records.

Jo ilmestyessään levyn hätäistä tuotantopuolta arvosteltiin, sillä esimerkiksi kitaroihin olisi kaivattu tuhdimpaa soundia. Joillekin taas lauaja Penan maneerit ja ajoittainen rallienglanti olivat häiritseviä. Lisäksi mukaan oli päässyt pari soittovirhettä, joista selvimmän voi kuulla kappaleen "Kingdom come" lopussa rumpalin hakatessa ylimääräisen tahtilyönnin. 

Kotikutoisuudestaan huolimatta albumi on oiva dokumentti ajan hengestä, jota määritti kommunismin romahduksen jälkeinen nationalistinen revanssihenki ja optimismi. 1990-luvun alun ruotsalaisen VAM:in jälkimainingeissa monella pohjoismaalaisella RAC-bändillä oli vielä vankkumattoman naivi usko suoraan toimintaan, mikä kuuluu myös muutamassa Pig Killerin verenhuuruisessa rutistuksessa ("War Poetry" ja "Bang! You're dead"). 

Jotain Pig Killerin aikaansa edellä olemisesta kertoo kansilehtiön sisäkuva, jossa maamme itärajan rajavartijat pidättävät laittomia mustia siirtolaisia. Vielä 1990-luvulla kaikki värilliset maahantunkeutujat tulivat poikkeuksetta lännestä, mutta levyn kuvittaja ja bändi ymmärsivät jo tuolloin kolmannen maailman ylijäämäväestön vyöryvän ennen pitkää kaikista ilmansuunnista. Kuitenkin kokonaismäärän kannalta itärajalta tulleiden määrät ovat edelleen pienet, sillä noin 95 %:ia kaikesta invaasiosta pääsee livahtamaan Suomeen EU-länsirajan kautta. 

Jälkeen päin kaikille on käynyt selväksi, että hyvinvointivaltion untaan viettänyt Suomi ei herännyt Pig Killerin kaltaisten roturealistien varoituksiin 1990-luvulla. Petoksellisen eliitin myötävaikutuksella maahamme on pesiytynyt jo yli 600 000 muukalaisen alati kasvava vieraspopulaatio, joka on tätä menoa saamassa lopullisen niskalenkin globaalisti pienestä ja ainutlaatuisesta pohjoisen kansasta. Ikävä kyllä Pig Killerin ehdottamat radikaalit ratkaisut saattavat muuttua vielä todellisuudeksi, sillä kansaa silmään kusevalla "demokratialla" väestönvaihto-ongelmaa ei tultane ratkaisemaan. 

Eurooppalaisiin ja amerikkalaisiin aikalaisiinsa verrattuna PK:n lyriikoissa on tiettyä runollisuutta ja omaperäisyyttä mikä oli vielä harvinaista silloisilta julistajilta. Toisin kuin vanhemman polven Mistreat nuoret turkulaisklopit ottivat vaikutteita kovassa nosteessa olleen black metallin tematiikasta. Edellä mainittu pakanallisuutta juhlistava "Kingdom come" olisi voinut hyvin olla jonkun bm bändin antikristillisestä repertuaarista. Mistään crossoverista albumilla ei kuitenkaan ole kyse, vaan teemat nivoutuvat tiukasti skinhead-kulttuurin katuradikaaleihin kannanottoihin, mikä käy selväksi kappaleissa "Keepin' my way", "Niggerlover" ja Skrewdriver-coverissa "Blood and Honour". 

Uudelleenjulkaisun bonuksena on yhtyeen vain kasettina vuonna 1995 ilmestynyt studio-demo Sacred wrath, jonka kuudesta biisistä viisi kuullaan hiotuimpina versioina varsinaisella albumilla. Demonauhoitteen kappaleet eivät ole kuitenkaan ensimmäistä kertaa cd:llä, sillä norjalainen Boot Boys Records julkaisi äänitteen kokonaisuudessaan jo kokoelmalevyllä European Skinhead Army (1996). Soundillisesti hieman raaempaa RAC-punkkia veivaava Pig Killer on parhaimmillaan albumilta puuttuvassa esityksessä "Victory of death", jonka kursailematon kaahaus tuo mieleen kokopitkältä löytyvän huudatuksen "Talvisodan henki".

Poikien vilpittömyys ja usko asiaansa kantaa läpi koko pitkäsoiton, mikä tekee levystä edelleen voimaannuttavan (sic) kuuntelukokemuksen. Albumin ilmestymisen aikaan bändi oli parhaimmillaan, minkä saattoi todistaa myös livenä. Valitettavasti yhtye vesittyi 1990-luvun lopulla viiden pennin goottimetal-yritelmäksi Endupdead. Sen Rahowaa, Type-O-Negativea ja Danzigia nolosti imitoinut ainoaksi jäänyt albumi on onneksi sukeltanut unohduksen muistiaukkoon, sen verran kamalasta äänitteestä on kyse. Sitä vastoin Pig Killer -nimeä kantaneen yhtyeen albumi on kestänyt ajankohtaisuutensa säilyttäneiden poliittisten teemojen ansiosta huomattavasti paremmin aikaa.

Arvio: VY

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti