sunnuntai 28. maaliskuuta 2021
Johannes Däner: Pieni hyysärityttö (novelli)
sunnuntai 21. maaliskuuta 2021
Circle of Dawn: Savonian Supremacy (Darker Than Black, 2020)
(Musiikkilinkki levyn neljänteen kappaleeseen "Hyperborea")
Absurd-kytkennöistään tunnettu black metal firma Darker Than Black on julkaissut yllättävän paljon suomalaista radikaalia mustaa metallia. Keski-Euroopassa suomalainen metalli, erityisesti bm, on laadun tae, eikä saksalaisjulkaisijan ole tälläkään kertaa tarvinnut katua kiinnitettyään Circle of Dawnin talliinsa.
Paikallisidentiteetin nimeen vannova Circle of Dawn on yhtye, joka taiteilee itseironian, skenehuumorin ja kuolemanvakavan maailmakatsomuksen kaltevalla pinnalla sortumatta kuitenkaan omaan nokkeluuteensa. Näillä kavereilla rotutietoisuus on niin vankalla pohjalla, että heillä on varaa leikitellä jopa Pekka Siitoimen kaltaisella hahmolla kansien sisälehdellä. Sen sijaan savolaisen identiteetin korostamisessa tulkinta jää pelkästään kuulijan vastuulle: voepi olla että ovat tosissaan, mutta suattaapi olla että eivät.
Toisella kuuden biisin levyllään Circle of Dawn on vain tiivistänyt rivejään ja soitto on huomattavasti tiukempaa ja raskaampaa kuin debyyttialbumilla Northern Savonian Black Metal (2017). Siksi onkin yllättävää, että metalliin keskittyvä verkkolehti Imperium moittii uutta levyä kitaroiden voimattomuudesta. Tietenkin äänivallin ponnettomuus on suhteellista, mutta ainakaan täällä päässä kitarointia ei pidetä ”munattomana”. Ylipäätään levy on selvästi metallisempi ja soundimaailmaltaan turboahdettu verrattuna esikoiseen. Varsinkin rumpupatteristo hakkaa nyt kuin viimeistä päivää ja tuo ajoittain mieleen ruotsalaisen Mardukin kohkaamisen.
Imperiumin skribentin kanssa voi olla kuitenkin samaa mieltä siitä, että uudelta levyltä ei löydy samaa melodista tunnelmointia kuin uutukaiselta, vaikka hetkittäin kuullaankin tarttuvaa riffittelyä. Tätä ei pidä pitää huonona asiana, sillä bändin nykysoitossa tietty junttaavuus luo brutaalin soundimaiseman, joka ei ole enempää eikä vähempää kuin miesten musiikkia. Ainoastaan levyn päättävässä kappaleessa ”Ariosophy meditation” bändi virittäytyy levyn muusta linjasta poiketen ambient-tunnelmointiin. Poliittis-filosofiselta sanomaltaan esitys on kuitenkin kaikkea muuta kuin pehmoilua, sillä lausutut lyriikat on lainattu titaanisen ajattelun kuningattarelta Savitri Devilltä.
Suomalais-arjalainen maailmakatsomus antaa positiivisessa mielessä leimansa koko levylle. Jo avauskappaleen nopeahkossa bm-runttauksessa ”Yksin aikaa vastaan, yksin maailmaan vastaan” tunnustetaan Savitri Devin ja Julius Evolan moderniteetin vastainen syklinen aikakäsitys. Samoja korkeita pyrintöjä edustaa myös raivokkaan jylhästi takova ”Hyberborea”. Tämänpuoleisesta langennutta maailmaa käsittelevät puolestaan kappaleet ”Ähläms” ja Kaarlo Kramsun runoon perustuva ”Herää, Suomen kansa!”.
Sen sijaan tunnustuksellista savolaisuutta juhlistava ”Haunebu Division Savonia” ei täysin aukene ”ulkopuolisille”. Keskiosan matelevassa kohdassa juoppoköörin säestämän laulajan karjunta panee miettimään, ettei tässä taideta ihan tosissaan olla.
Viimeistään tällä levyllään Circle of Dawn on ansainnut paikkansa suomalaisen radikaalimetallin laajenevalla kentällä. Sen omintakeinen lähestymistapa black metalliin ja tapa yhdistää savolaisuutta laajempaan pan-arjalaiseen identiteettiin tekevät yhtyeen musiikista hyvässä mielessä muista erottuvaa.
Arvio: RL
lauantai 20. maaliskuuta 2021
Tulevaa musiikkimateriaalia – Pyhä Kuolema: Panssaroitu Suomi (2021)
Pyhä Kuolema tiedottaa 20.3.2021 Facebook-sivullaan:
UUSI PANSSAROITU SUOMI
Kevätpäiväntasauksen kunniaksi kolme kappaletta on nyt kuunneltavissa osoitteessa: https://pyhakuolema-aa.bandcamp.com/…/uusi-panssaroitu-suomi
Upcoming album to be released in early June of 2021 thru Anima Arctica. Digital release jointly with Nordvis.
In honour of Spring Equinox, three songs are available for digital consumption thru the link above.
torstai 18. maaliskuuta 2021
maanantai 15. maaliskuuta 2021
Pagan Skull: Joutomaa (Europa Erwache Productions, 2021)
Musiikkinäyte kappaleeseen "Siirtymä".
Toistakymmentä vuotta sitten toimintansa Jyväskylän suunnalla aloittanut RAC:n crossover-bändi Pagan Skull on julkaissut melko harvakseen kokopitkiä albumeja. Yhtyeen tuore julkaisu Joutomaa on virallisen katalookin mukaan vasta bändin kolmas virallinen pitkäsoitto.
Verkkainen julkaisutahti on näkynyt levyjen erilaisuutena siinä määrin, että viimeisintä cd:tä kuunnellessa on vaikea uskoa bändin olevan se sama, joka julkaisi vuonna 2012 debyyttilevynsä In the Hands of the Fatherland. Kehitystä on tapahtunut valtavasti ja uutukaista onkin helppo pitää yhtyeen tähänastisen uran parhaana levytyksenä.
Edelliseen raa’an pessimistiseen White Genocide (2016) levyyn verrattuna Pagan Skull on luonut nahkansa uudelleen aina kotimaan kielivalintaa myöten. Musiikillisesti Joutomaa on kakkoslevyyn nähden suorastaan ilahduttava kepeää tavaraa. Poissa on raskaan painostava soundimaailma, vaikka sanoituksissa ei edelleenkään liikuta optimistisessa valtavirrassa.
Suurin muutos on tapahtunut lauluosuuksissa. Tämä on tietenkin makukysymys, mutta omiin korviini puhdas laulu mörinän sijaan sopii paremmin metalliseen RAC-soitantaan. Ja mikä parasta, sanoista saa nyt paremmin selvää, semminkin kun ne vielä lauletaan suomeksi.
Vanhan Suomi-punkin aikaan punertavat toimittajat peräänkuuluttivat onko bändillä sitä niin sanottua sanomaa. 2020-luvun Suomessa Pagan Skullilla riittää sanottavaa, mutta yhtyeen ”tiedostavuus” ei ole näsäviisastelevaa vasemmistolaista luettelointia yhteiskunnan ongelmista. Pikemminkin yhtyeen ”sanoma” on surua läntisen sivilisaation nykytilasta, josta antaa sarkastisen esimerkin kappale ”Elävien kuolleiden karnevaali”. Silti bändi ei vajoa tappiomielialaan, vaan on tänä viheliäisenä rauta-aikana valmis tekemään velvollisuutensa tulevaisuuden aatteen puolesta.
Levyn ensimmäisessä esityksessä ”Rappion profeetat” uhrauksin luotavaa parempaa maailmaa ei tehdä latteassa materialismissa päivästä päivään laahustaville kuluttajazombeille vaan Uudelle eurooppalaiselle ihmiselle:
(…) Siis tyydy tilaasi, tuota työlläsi
Viisaudet menneet mielestäsi pyyhi
Annoit isiesi kirkkaan liekin sammua
Ei mitään sinusta jää kun päätät päiväsi
Me kannamme ylpeinä mainetta mustattua
Emme pelkää käsiämme liata
On tullut aika Eurooppa vapauttaa
Aseet ikuiseen viholliseen kohdistaa
Luonnon väistämätöntä eriarvoisuutta kunnioittava maailmankatsomus on levyn lähes jokaista kappaletta läpäisevä teema. Ei ole sattumaa, että albumi on omistettu jokin aika sitten poismenneelle syväekologi Pentti Linkolalle. Toive luonnon ja ihmisen tulevasta tasapainosta ilmaistaan konkreettisimmin öristen lauletussa metallirutistuksessa ”Joutomaa” (mukana PS:n tavaramerkiksi tullut huilu!). Siinä joutomaalla totuutta etsivä minäkertoja julistaa lopuksi:
Tervehdin aurinkoa, voittoa
Joutomaalta on kansani nouseva
Taakseni jää rumuus ja rappio
Jatkuu elämä yhä vahvempana
Linkolan ohella sen paremman Suomen hengen jättiläisiä muistetaan kuoleman väistämättömyyttä käsittelevässä kappaleessa ”Siirtymä”. Puhtaaseen runomuotoon riimitetyssä laulussa kunnioitetaan Suomen kultakauden taidemaalari Hugo Simbergin elämäntyötä ja taidetta.
Voittoisa aate saa yhtyeen käsittelyssä välillä ylleen myös popmaisen kuosin. Erityismaininnan tästä ansaitsee tarttuva ”Uusi uljas maa”, joka voisi ekologisella kulutuskritiikillään saada jopa radiosoittoa valtakunnanverkossa ellei bändin taustaa tunnettaisi. Levyn ehdottomia helmiä!
Julkaisulta löytyy kaksi aiemmin levytettyä biisiä, joista ensimmäinen ”Kali Yugan lapset” on bändin vanhaa tuotantoa. Nettipunakaartissa ironista kulttimainetta nauttivan kappaleen laulaa Vapaudenristin Mikko A., joka antaa esitykselle hieman hevimmän poljennon aikaisempaan versioon verrattuna. Toinen uusvanha kappale on punk-poppaava cover-versio amerikkalaisen neofolk-bändi Changesin tunnetuimmasta laulusta ”Waiting for the fall”. Tässä levyn päättävässä esityksessä laulusta vastaa akustista RAC:ta soittava hollantilainen Flatlander. Kaverilla on miellyttävä rock-ääni ja biisi on sinällään loistava veto, mutta albumin ainoana englanninkielisenä kappaleena se jää jotenkin erilliseksi muusta materiaalista. Tämä siitä huolimatta, että lyriikat ovat linjassa levyn tematiikan kanssa.
Pagan Skullia on yleensä pidetty vakavamielisenä aatteen puolestapuhujana, jonka musiikin ensisijaisena tehtävänä ei ole pidetty viihdyttämistä. Uusimmallaan yhtye on onnistunut ensi kertaa luomaan kokonaisuuden, jossa syvä maailmankatsomus ja kepeästi soitettu tarttuva musiikki nivoutuvat saumattomasti yhteen.
Arvio: RL
perjantai 12. maaliskuuta 2021
Mistreat / White Minority: split-cd (Europa Erwache Productions, D88 Records, 2021)
Musiikkinäytteet Mistreatilta ja White Minorityltä.
Sedät jaksaa heilua, siitä on todisteena vanhan liiton miesten tuore kimppalevy. Tyylikkäässä digipack-muodossa julkaistun rieskan piti alun perin juhlistaa bändien keskinäistä toverihenkeä, mutta tamperelaisen B&H-aateveljen äkillinen kuolema viime vuoden lopulla muutti levyn konseptin kokonaan. Huolimatta kireästä julkaisuaikataulusta levy-yhtiöt päättivät vaihtaa levyn ulkoasua, jotta siihen saatiin muistokuva menehtyneestä soturista, joka itsekin vaikutti RAC-musiikkiympyröissä. Omistuslevy kaatuneelle aktivistille lienee yksi kestävimmistä ja arvokkaimmista tavoista osoittaa kunnioitusta. Kertakaikkisen hieno ele julkaisijoilta!
Levyn avaa itseoikeutetusti maamme vanhin skinhead-bändi Mistreat, joka on viime vuosina julkaissut kiitettävään tahtiin uutta materiaalia eri kansainvälisissä julkaisuissa. Tällä äänitteellä Mistreat on entistä äkäisempi ja nopeampi, mikä tuo eittämättä mieleen yhtyeen ensimmäisen vuonna 1990 julkaistun EP-levyn. Reilussa kolmessakymmenessä vuodessa Mistreat on ymmärrettävästi kehittynyt entistä taitavammaksi pumpuksi niin studiossa kuin lavalla, mutta ammattimaisuus ei ole vaikuttanut mitenkään musiikin sisältöön. Bändistä kun välittyy yhä sama aatteenpalo kuin uran alkuvaiheessa.
Muken ääneen on tullut näemmä lisää karheutta, mutta tietty räkäisyys sopii hyvin levyn nopeatempoisiin esityksiin. Neuvostoliiton romahdusta ja Mihail Gorbatšovia (”Mikhail”) ironisesti ruotiva aloitusraita ”1990” kulkee lähes hardcore vaihteella. Käytännössä biisi on pitkälti sama kuin Heartless Bastards (2018) albumilta löytyvä ”1987”, jossa peukutetaan saksalaisen Mathias Rustin pienkonelentoa Moskovaan. Poliittisesti vakavampaa Misukkaa tarjoaa häijyn kuuloinen rokkirunttaus ”Foreign Policy”. Kappaleessa vaaditaan maamme johtajilta niinkin yksinkertaista asiaa kuin reaalipolitiikkaa kansakunnan turvallisuutta uhkaavan moraaliposeeraavan humanitarismin sijaan.
Lähes jokaisella levyllään Mistreatilla on ollut tapana levyttää muutama käännösbiisi. Tällä kertaa bändi käsittelee 1980-luvun alussa vaikuttaneen brittiläisen Oneway Systemin klassikkoa ”Stab the Judge”. Mistreatin käsissä biisi kulkee jylhästi ja kertosäkeessä annetaan biisin nimeä totellen iskua kansanviholliselle. Tiedä vaikka versioinnin inspiraationa olisi ollut valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen viime vuosien sortotoimet nationalisteja vastaan….
Toinen cover-biisi, Demob-yhtyeen ”Think straight”, on vikkeläiskuinen punk-nyrkitys sosiaalidemokraattisen yhdenmukaistavaa turvaelämää vastaan. Kappaleen filosofian voisi kiteyttää katsomukseen, jossa eletään vaarallisesti mutta selvitään silti hengissä.
Oman leiviskänsä Mistreat päättää melodiseen ilotulitukseen ”I’m on Fire”. Tarttuvan kepeässä punk-rykäisyssä Muke laulaa liekistä, joka palaa mustissa sydämissä edelleen vahvana, vaikka mätä järjestelmä yrittääkin ajaa todelliset toisinajattelijat nurkkaan. Siinä kuitenkaan onnistumatta!
I am on Fire
Don’t try and stop me
I shine like a torch
I rise high above you
I don’t want no remorse
Don’t try stop me in my cause
I feel for the white terror
I’m tired of me getting pushed and messed around
I feel for my generation (segregation)
I am on Fire
2000-luvun alkupuolella Jyväskylässä perustettu White Minority (WN) soittaa perinnetietoista skinhead-rockia, mutta siitä on vuosien varrella hioutunut pois turha kulmikkuus ja amatöörimäisyys. Tätä nykyä ryhmän tekninen osaaminen on kovalla tasolla ja yhteissoitto sujuu saumattomasti.
Yhteisjulkaisun viisi uutta kappaletta katkaisevat vihdoin WN:n vuodesta 2006 alkaneen levytystauon. Vuosien hiljaiselo ei ole hiljentänyt miehiä, vaan tällä levyllä bändi puhuu suunsa puhtaaksi asioista, jotka ovat vain pahentuneet.
Poliittisesti WN on muutamaa astetta vakavampi ilmestys kuin Mistreat. Siinä missä Mistreat edustaa valkoisten yksilöllistä kapinaa modernia maailmaa vastaan, panostaa WN uuden vuosituhannen kansallissosialismiin unohtamatta kuitenkaan skinhead-juuriaan. Heti ensimmäisellä kappaleellaan ”Antifa” WN tekee selväksi, etteivät nykyajan ruskeapaidat aio luopua katujen politiikastaan, vaan ovat valmiita laittamaan luun kurkkuun globalistisen järjestelmän vahtikoirina toimiville valtion eläteille.
Nimensä mukaisesti White Minority käsittelee biiseissään länsimaiden väestöllistä muutosta, jota myös tietoiseksi väestönvaihdoksi kutsutaan. WN tarjoaa omat ratkaisunsa petturielitin luomaan ongelmaan kappaleissa ”No more lies” ja ”Send them back”. Tasaisesta materiaalista ”Send them back” nousee päätä ylemmäksi osuvalla kertosäkeellään ”Send them back, send them back, even in the body bags!”
Vanhojen herrojen nuorekas yhteisjulkaisu kertoo sanomattomasti ettei musiikin tuoreus katso ikää. Levy ei ole kuuleman mukaan pahemmin vanhentunut alan distrojen myyntihyllyissä, joten mattimyöhäisille tulee kiire hankkia omansa pois.
Arvio: RL
lauantai 6. maaliskuuta 2021
ISD-muistokonsertti: White Minority, kulttuurikeskus Otsola, Hyvinkää 28.9.2024
Ian Stuart Donaldsonin kuolemasta tuli aikaisemmin tässä kuussa kuluneeksi 31 vuotta ja perinteitä kunnioittaen järjestettiin suomessakin m...
-
( EDIT: Amerikkalainen Feral House -kustantamo julkaisi vuonna 2015 tästä kirjasta suuren yleisön painoksen nimellä The White Nationalist ...
-
Kesäkuussa järjestetty kolmas WBS Fest oli erittäin onnistunut tapahtuma. Totuttuun tapaan lauantai oli pääpäivä ja perjantai toimi kevyempä...
-
Veriyhteys keskittyy pääasiallisesti suomalaiseen vastarintakulttuuriin, koska k etkään muu tkaan , varsinkaan ulkomaalaiset, eivät sitä ymm...