tiistai 7. maaliskuuta 2017

White Guard: Against the East & West (Midgård, 2017)

White Guardin Against the East & West on varmaan erikoisin RAC levytys, johon olen pitkään aikaan törmännyt. Kyse on suomalais-venäläisestä studioprojektista, jossa vokaaliosuuksista vastaa Marderin huutaja Aleksi ja kitarasta tuntemattomaksi jäävä venäläiskepittäjä. Perkussio hoidetaan röyhkeästi rumpukoneella ja bassoraita taitaa puuttua kokonaan, ainakaan omissa korvissani en sitä erottanut.
Black metallin puolella tällaisesta yhdistelmästä on olemassa oma nimikin, Bedroom Black Metal, jolla viitataan yhden miehen läppärillä tehtyyn musiikkiin. White Guardin levy lieneekin Suomen ensimmäisiä Bedroom RAC-levytyksiä, vastaavia toki tunnetaan varsinkin Yhdysvaltain puolelta monta, kuten jo 1990-luvulla vaikuttaneet Lightning Rod ja Mudoven. Venäjällä on puolestaan Bedroom NSBM erittäin yleistä, tyypillisenä esimerkkinä Son of Northin levytykset. Todennäköisesti idea tämän levyn tekemisestä on tullutkin juuri itänaapurin puolelta, jossa rumpukone + kitara + laulu -kombinaatiolla tehty rock on tuttua.
Rumpukoneen ohjelmointi eri biiseihin on onnistunut levyllä rytmillisesti hyvin, joskin sen kliininen soundi ei allekirjoittanutta yleisesti ottaen hirveästi lämmitä, poikkeuksena ehkä Mudovenin ja Vaginal Jesusin hillittömät purkaukset.
Musiikillisesti metallista hardcorea puskeva White Guard on genrensä tyypillinen edustaja, jossa tekninen osaaminen on korkealla. ”Bändin” kitaristi osaa todella soittaa ja improvisoida etenkin soolo-osuuksissa, harmi vain, että paikoin kitarasoolot on miksattu hivenen liian pintaan. Luultavasti pienellä budjetilla tehtyä levyä ei ole haluttu turhaan rasittaa liiallisella viimeistelyllä.
Levyn teema, ”Neither Washington nor Moscow”, kuuluu monessa kappaleessa, joissa korostetaan modernin maailman rappiota ja vanhojen vihollisuuksien todellisia syitä. Siksi musiikin levylle tehneelle venäläiskitaristille ei tuota ongelmia soittaa suomeksi laulettua kappaletta ”Simo Häyhä”. Kaikkien kansojen, myös venäläisten, todellinen vihollinen oli juutalaisbolshevistinen kommunismi, josta kertoo Wehrmachtin sotilaiden muistoa kunnioittava esitys ”Burden of Grief”.  
Vastaavasti kappaleessa ”Degenerates” nähdään koko nykymaailman korruptio New Yorkista Vladivostokiin ja toisaalta se, kuinka me Julius Evolan hengessä matkaavat ”tiikerillä ratsastajat” olemme samaa heimoa maasta riippumatta:
We are the sons of betrayed generation
materialist world mind manipulation
we are the new breed not shadows from the past
we are the ones we are build to last

Slowly the world is falling apart 
and if you can’t rise from the ground
it’s where you belong

they weaken their body they weaken their mind
peace and love – guideline of their life
their dreamland it is bound to fall
when dystopia breaks we are standing tall

Rotting! Weak is your flesh no strenght nor the courage to turn the tide
Decaying! Just like the monuments of modern time you are weak with them you will Die! As your ideals ultimately you’ll see that you have never been
Free! You never showed defiance blind obedience equals life of sheep

Soon you will die although you never were even truly alive
As we stand in the rubble and the dust
our kind is gone although nothing seems lost
you’ll be forgotten as fast as you have died
you gave nothing to this world your existence it was a crime

Vaikka levyn on kustantanut yksi maailman suurimmista RAC-levy-yhtiöistä, ruotsalainen Midgård, mistään kompromissihaluisesta albumista ei ole kyse. Länsinaapurin kovista ajatusrikoslaeista huolimatta niin sanottua miedompaa liikettä edustava Midgård on uskaltanut julkaista levyn, jossa ikävän totuuden sanomista ei karteta. Levyllä lauletaan avoimesti kansallissosialismista, jonka nähdään olevan ainoa todellinen parannuskeino yhteiskunnan mätäpesäkkeisiin. Tämä tulee selväksi myös albumin ainoalla coverilla, alun perin Mistreatin klasikkolla ”Searching for the truth”. Hieno päätös tinkimättömälle rodulliselle idealismille, jossa uskalletaan ylittää vanhat kansalliset kaunat ja etsiä enemmän yhdistäviä kuin erottavia tekijöitä yhteistä vihollista vastaan; jo bändin nimi viittaa valkokaartiin, joka soti kommunisteja vastaan sekä Suomessa että Venäjällä.
Kotimaassa levyä myy ainakin Sakaramiina, ottakaa haltuun!
Arvio: RL

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

MAINOS: Ukkometso 4.5.2024!