Maanalaisella Black Metallilla sekä Industrial-musiikilla on Oulussa pitkälle ulottuvat juuret ja kaupungista ponnistaa monia äärimmäisen musiikin tienraivaajia useilta vuosikymmeniltä. Tästä huolimatta kaupungissa on toisinaan ollut pulaa tapahtumista, joissa lavalle pääsisivät modernin maailman jyrkimmän linjan vastavoimat. Juuri tätä puutetta korjaamaan Oulussa perustettiin tänä talvena Iron Shadows -kollektiivi, jonka nimi on järjestäjien mukaan kunnianosoitus yhtä aikaa kiistellylle kirjailija Robert E. Howardille ja sotaisaa metallia soittaneelle kulttiyhtye Jag Panzerille. Howardiin viittasi myös ensimmäisen Iron Shadowsin juliste, jossa tuima Conan Barbaari puristaa miekkaa vihollistensa ruumiista kasatun vuoren huipulla.
Vaikka valtavirtainen yhteiskunta on onnistunut kuohitsemaan suuren osan jopa "Black Metalliksi" itseään kutsuvasta vastakulttuurista, tunnistavat vallanpitäjien sylikoirat aidosti vaarallisen musiikin heti, kun he törmäävät siihen. Aluevaaleissa rökäletappion kärsinyt vasemmistoliiton ehdokas Eira Huusko-Kukkonen ja kourallinen muita dekadentin orjamoraalin nimiin vannovia häviäjiä yrittivätkin aktiivisesti saada Iron Shadowsin peruttua, minkä lisäksi voimatonta kiukkua kohdistettiin katukuvaan kiinnitettyihin keikkajulisteisiin. Kaikki tämä loi kuitenkin tilaisuuden ympärille lopulta vain positiivista jännitettä, joka entisestään ruokki aidon underground-tapahtuman ainutlaatuista tuntua.
Sama psykologinen vaikutus oli myös keikkapaikan liepeillä parveilleilla tunnuksellisten ja siviiliasuisten poliisien partioilla, jotka eivät selvästikään kärsineet virkavallan paljon puhutusta resurssipulasta. Kyse on jonkinlaisesta paikallisesta trendistä, sillä viime kesänä siviiliasuista virkavaltaa oli komennettu pitämään silmällä myös Pikisaaren Steel Rääseikkö Around Oulu II -Industrial-tapahtumaan saapunutta yleisöä.
Kolmas Rääseikkö oli määrä järjestää Oulussa samana viikonloppuna kuin ensimmäinen Iron Shadows, mutta Rääseikkö jouduttiin perumaan moraalinvartijoiden painostuksen vuoksi. Alun alkaen pelkkänä Black Metal -tapahtumana markkinoitu Iron Shadows laajensikin repertuaariaan kiinnittämällä Industrial-duo Jumalaisen Kullervon, joka oli osa Rääseikön alkuperäistä esiintyjälistaa. Lopulta Iron Shadowsissa esiintyivätkin radikaalia uutta polvea edustavat Black Sun Disciple ja Dawn of Purity, raa'asti meluava Jumalainen Kullervo, pitkän linjan oululaisten Black Metal -artistien tuore yhtye Iätön sekä kansainvälisestikin jo erittäin suurta mainetta nauttiva Norrhem.


Black Sun Disciple ja Dawn of Purity avasivat illan tuhovoimaisella esiintymisellä, josta ei nuoruuden vimmaa ja teräviä koukkuja puuttunut. Bändien saundissa oli vahva pohjoismaalainen ja ennen kaikkea suomalainen pohjavire, mutta myös esimerkiksi vanhat puolalaiset klassikot ovat selvästi suuressa arvossa. Jälkimmäistä vaikutetta juhlistettiin myös jylhällä Capricornus-coverilla. Dawn of Purity tulee julkaisemaan Iron Shadowsin setistään live-levyn, josta on ladattu maistiaisia Youtubeen. Myyntipöydät notkuivat paikan päällä paitsi bändien omista levyistä ja paidoista myös mielenkiintoisista kirjoista. Mediakohuistakin tuttu Kielletyt Kirjat sai kiittävää palautetta keikkakävijöiltä, joista monet törmäsivät ensimmäistä kertaa eläessään kirjakojuun metallitapahtumassa. Kielletyt Kirjat julkaisi hiljattain suomenkielisen käännöksen Julius Evolan kirjasta Tiikerillä ratsastaminen, joten kauppa sopi täydellisesti mytologiasta, muinaisista taisteluista ja eurooppalaisten esi-isien filosofiasta ammentavaan tilaisuuteen.

Metalliyhtyeiden välillä esiintynyt Jumalainen Kullervo herätti välitöntä mielenkiintoa suuren ihmisjoukon kerääntyessä omintakeisilla instrumenteilla meluavan ja saappaisiin sekä pikeepaitoihin pukeutuneen naamioidun kaksikon ympärille. Muutamien metallipäiden tuskaisista ilmeistä oli helppo havaita, että Industrial-melu ei ollut heille tuttu genre. Black Metal ja Industrial ovat kuitenkin lähentyneet toisiaan Suomessa viimeisten reilun 10 vuoden aikana jo sen verran, että valtaosa yleisöstä ei pitänyt crossover-konseptia lainkaan kummallisena. Jumalaisen Kullervon setti oli intensiivinen ja alkuvoimainen.

Seuraavana vuorossa oli Iätön, jonka vimmaisan Black Metallin kruunasivat taidokkaasti toteutetut syntikat. Iättömän live-veto oli verisen synkkää ulkoasua myöten erittäin perinnetietoinen kokonaisuus, joka toi mieleen 1990-luvun skandinaavisen Black Metallin vuodet, joita ylituotettu kaupallisuus ei ollut ehtinyt vielä raiskata. Soittajien tausta aiemmissa bändeissä heijastui myös luontevaan ja mukaansa tempaisevaan esiintymiseen. Toivotaan, että Iätön tullaan näkemään vielä useilla soittolavoilla tulevaisuudessa, sillä keikka oli erittäin palkitseva kokemus!

Illan aikana monet vieraat ehtivät kehua keikkapaikan hyvää akustiikkaa, jonka ansiosta syntikat erottuivat kirkkaasti muista soittimista. Tästä hyötyi myös Iättömän jälkeen soittanut Norrhem, jonka keikan aikana yleisössä kytenyt hurmos pääsi viimeistään täysin valloilleen. Norrhem on kiistatta yksi tämän hetken kovimmista Black Metal -yhtyeistä, sillä sen paketti on tiukasti kasassa: Julkaisujen tyylitajuinen graafinen ilme, puhuttelevat lyriikat, tarttuvat ja omaperäiset sävellykset, omintakeiset kosketinratkaisut sekä rautainen keikkakunto ovat lyömätön yhdistelmä. Pääesiintyjän kappaleet jyrisivät vakuuttavasti ja tunnelma kohosi biisi biisiltä. Norrhemin live-vedoissa on ajatonta arvokkuutta, joka täytyy kokea paikan päällä.
Teksti: Iku-Tiera
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti