maanantai 13. lokakuuta 2025

Pyhä Kuolema / Kaarna: Magneettinen Pohjoinen LP (Anima Arctica, 2025)

Puhtaasti musiikillisilla ansioillaan Magneettinen Pohjoinen on levy, jota pääkaupungin hipsteröivät toimittajat ylistäisivät epäröimättä omaperäisestä ilmaisusta ja arvoituksellisesta runollisuudesta. Jopa vanhan kaartin Ylen musiikkitoimittaja Pekka Laine saattaisi soittaa sunnuntaikrapulaisille Pyhä Kuolemaa sanoen sen edustavan uutta myyttistä metsäsuomalaista folk-rockia. Tämä olisi täysin mahdollista, mutta ei kuitenkaan tässä maailmassa, joka tuo mieleen 1970-luvun vasemmistolaisen kulttuurihegemonian ja poliittisesti poteroituneet rintamalinjat. Kulttuurielämän ideologisesti korrekteille toimittajille Magneettinen Pohjoinen albumin musiikillisella vetovoimalla ei ole juuri mitään painoarvoa, koska sen mielenmaiseman koordinaatit ovat liian kaukana hyväkkäiden puskemasta "edistyksellisyydestä".

Toisin kuin fasisteja kaikkialla näkevät päivystävät desantit saattavat uskotella, uppiniskaista suomalaisuutta lukuunottamatta levyn kumpikaan esiintyjä ei julista musiikissaan poliittista sanomaa. Kiusalliseksi "ongelmaksi" muodostuukin heidän epäkorrektit ulostulonsa muualla ja kontaktinsa kansallisradikaaleihin toimijoihin. Nämä aihetodisteet ovat valtamedian portinvartijoiden mielestä niin raskauttavia, että Pyhä Kuoleman ja Kaarnan musiikille pitää asettaa julkisuudessa ehdoton kuuntelukielto, Zuhörverbot. Poissa näkyvistä ja poissa mielestä on tuttu strategia, jolla marginalisoidaan kaikki vallitsevan agendan raameihin sopimaton kulttuuri ja taide. Vaikka siat eivät helmien päälle ymmärräkään, on silti sääli, että näin hieno albumi sivuutetaan maamme popmusiikkijournalismissa vain musiikkiin liittymättömien poliittisten kytkösten vuoksi. 

Tietysti levyn julkaisijalla on jo pitkään ollut tiedossa valtamedian nuiva asenne "vääränlaiseen" erikoismusiikkiin, joten tarvetta suuriin painoksiin ei ole ollutNe onnekkaat, jotka ovat ehtineet hankkia 200 kappaleen LP-painoksena ilmestyneen Magneettisen Pohjoisen, voivat kiittää vain nopeuttaan, ennakkoluulottomuuttaan ja ennen kaikkea hyvää makuaan. Ainakaan tällä hetkellä eksklusiivinen julkaisu ei ole saatavana missään muussa muodossa kuin vinyylinä, jopa imuroitavan piraattiversion löytyminen verkosta näyttää mahdottomalta (tosin muutamia raitoja voi kuunnella Telegrammin Musta Pilsu -kanavalta). Joidenkin ihmettelemä normaalia suolaisempi levyn hinta selittyy puolestaan sillä, että julkaisun ostamisella tuetaan uuden suomalaisen Neofolk-musiikkiin keskittyvän Aave-Suomen Laulu -yhdistyksen toimintaa.

Edellisellä kokopitkällä orkesterimuotoon vakiintunut Mikko Pöyhösen Pyhä Kuolema esittää levyllä neljä numeroa, jotka kaikki voisivat olla radiohittejä. Kun vaikutetaan suomalaisen sielunmaiseman herkkiin kohtiin, silloin käy hieman vinompikin esitystyyli ja omituisilta kuulostavat lyriikat, tunnettuna esimerkkinä Tuomari Nurmion alkupään tuotannon hitti "Punainen planeetta". Vaikka kotimaan listojamme hallitsevat Haloo Helsingin kaltaiset hengettömän banaalit ja teennäiset poseeraajat, se ei tarkoita, etteikö suuri yleisö voisi edelleen aistia jotain aidosti koskettavaa, jos sille annettaisiin siihen vain mahdollisuus. Vielä tällä hetkellä Pyhä Kuolema on ulkoisen paineen vuoksi marginaalissa, mutta sen murtautuminen suuremman yleisön tietoisuuteen ei ole enää kiinni ainakaan musiikin vetovoiman puutteesta. Ennen pitkää yhtyeen musiikkia leimaava pohjoinen ajatus saavuttaa magneetin lailla sille kuuluvan yleisön koko potentiaalin.

Mikä tekee Pöyhösen ryhmästä sitten niin vetoavan jopa satunnaiselle Radio Suomen kuulijalle? Nykymuotoinen Pyhä Kuolema osaa kepeällä mutta eri nyansseilla rikastetulla bändisoitollaan sitoa melodiset kappaleensa lyriikoihin, jotka kaikessa outoudessaan puhuttelevat kuulijaa myyttisellä tasolla. Ennen kaikkea Pöyhönen  leikittelee  suomen kielellä tavalla, joka hakee vertaistaan maamme vaihtoehto-rockissa. Eurooppalaisia mytologioita hyödyntyvässä runollisessa lyriikassaan Pöyhönen muistuttaa ehkä eniten CMX:n A. W. Yrjänää, mutta ilman tämän itsetietoisen pompöösiä taiteellisuutta ja omaan napaan tuijottelua. Lisäksi Pöyhösen lyriikoissa on mukana ripaus mustaa huumoria ja omaan viiteryhmään liittyvää itseironiaa, joka kuuluu parhaiten hänen tuoreessa esikoisrunokokoelmassaan Köyden puute (Kiuas Kustannus, 2025). Erilaiset kulttuuriset ja esoteeriset viittaukset ovat Pöyhösen ominta alaa ja ne aukeavat yleensä vain niille, jotka ovat viihtyneet syvässä päädyssä jo pitemmän aikaa. Silti kuulijan ei tarvitse olla tietoinen lyriikoiden eri tasoista ja viitteistä, vaan musiikin ja tekstien virtaan voi antautua sulavasti sen kummemmin niitä analysoimatta.

Levyn nimenä ja teemana kulkeva Magneettinen Pohjoinen kuullaan samanimisenä avausraitana, jonka Pyhä Kuolema vetää reippaasti rullaavana neofolk-rockina. Kappaletta säestävä akustinen ja puoliakustinen kitara tekevät laulusta lennokkaan esityksen, jossa on silti yllättävän paljon rocksärmää, eikä vähiten Pöyhösen kiihkeän tulkinnan vuoksi. Biisi ei ole rakennettu pelkästään tarttuvan kertosäkeen varaan, vaan teoksessa on eri osia ja hiljennyksiä, joissa kuullaan myös elektronisia soundeja. Kokonaisuutena "Magneettinen Pohjoinen" on bändin uralla selkeästi rockmaisin esitys, joskin vaihtoehtomusiikin soundimaailmalla vahvasti maustettuna.

Seuraavaksi kuultava "Initiaatio ja kuva miehestä" on jo sitten klassista Pyhä Kuolemaa: mollissa soivaa, verkkaisesti keinuvaa balladinomaista neofolkia. Kuten levyn muissakin biiseissä sävellystyöhön ollaan keskitytty tosissaan, mikä saa kuulijan hyräilemään melodiaa jo ensikuulemalla. Mustaa aurinkoa, loitsuja, suurta työtä ja tarujen Eurooppaa viljelevä runomaailma luo välähdyksen initiaatiosta vanhan ja uuden maailman välitilassa. Tietystä kulmasta katsottuna runoelma välittää tunteen sekavasta ajastamme, josta vain vihkiytyneet osaavat kulkea eteenpäin.

Lyriikaltaan väkevän loitsun muotoon puettu "Klassinen venesektio" alkaa hitaasti mutta paisuu nopeasti hypnoottiseksi messuamiseksi, jossa alkaa nousta jo transsimaisia viboja. Muihin esityksiin verrattuna kappale ammentaa selvästi eniten post-punkista aina heliseviä kitaroita, mouruavia bassolinjoja ja rytmiikkaa myöten. Silti äänimaisema ei ole repivän arty-farty vaan synkkyydestään huolimatta harmoninen, joskin sen verran epätavanomainen, että se vaatii Radio Suomen kuulijalta muutamia kuuntelukertoja ennen kuin biisin juju alkaa valjeta. 

Päättävä raita "Aikamerkit ja nollapisteet" on sekä melodialtaan että musiikilliselta ilmaisultaan levyn tarttuvin pop-esitys. Siinä voi aistia nostalgisesti menneen maailman tangomaailman, jota taikoo esiin kappaletta kuljettava herkkä kitarointi. Tuskin olen kovin väärässä väittäessäni sen tuovan mieleen Esa Pulliaisen rautalankasoundin Agents-orkesterissa. Hätkähdyttävän lisän kappaleeseen tuo hetkittäin kuultavat elektroniset sivallukset, "yhteen hakkaavat kädet", jota ollaan aeimmin kuultu mm. Death in Junen Nada albumin kappaleessa "Calling (Mk II)".

Melodisesti taipuisa surumielinen laulu on lyriikoiden pintapuolisesta lakonisuudesta huolimatta karua kuvausta tulevasta apokalypsistä, kuin Gösta Sundqvistin kerrontaa Helvetistä. Lopun aikojen ilmapiirissä Pöyhönen e8i tuomitse vaan kysyy onko rakkautta odottaa täystuhoa: onko rakkautta rukoilla tuhoa kaiken ja riemuita ohjusten saavuttaessa nollapisteensä?

Uusilla lauluillaan Pyhä Kuolema on selkeästi helpommin lähestyttävä kokonaisuus kun vertailukohdaksi otetaan projektin kolme aiemmin ilmestynyttä pitkäsoittoa. Minimalistisesta neofolkista bändisoittoon siirtyminen on tuonut biiseihin mukaan tarttuvaa melodiallisuutta, jota ei olla kuultu samassa määrin sitten vuoden 2015 ilmestyneen Vapaudenristin kanssa julkaistun yhteislevyn. Nykyisellä kokoonpanolla tulevalta albumilta on lupa odottaa paljon, sillä jo tällä levyn puolikkaalla Pyhä Kuolemalle soisi ansaittua suosiota muuallakin kun neofolkin skenebunkkerissa.

Siinä missä Pyhä Kuoleman uudet biisit alkavat lähentyä suuren yleisön musiikkimakua, levyn B-puolen sooloartisti Kaarnan psykedeelinen Industrial uppoaa parhaiten esoteeriseen vaihtoehtomusiikkiin perehtyneille faneille. Kansallismytologisella terällä etevä Kaarna on tehnyt musiikkiaan vuodesta 2019, mutta jo tätä ennen hän on tunnettu velho kokeilevan musiikin saralla. Kaarna on niitä miehiä, jotka eivät paljon mainostele itseään, mutta johon törmää useasti kun perehtyy suomalaiseen vastakulttuurimusiikin avantgardeen. Hän on primus motor tämän levyn julkaisseen Anima Arctican takana kuin myös jäsen sellaisissa post-industrial projekteissa kuin Somnivore ja Tervahäät.

Irvileuat sanovat, että kansallismielinen musiikki on pohjimmiltaan angloamerikkalaista massaviihdettä, mutta tässä on kimppa-LP, jonka molemmat puolet haastavat ilkkujat ja skeptikot tarjoamalla ainutlaatuista ja perustaltaan syvähenkistä suomalaista musiikkia aitoeurooppalaisessa kulttuurikontekstissa. 

Pyhä Kuoleman musiikki nojaa monelta osin suomalais-eurooppalaiseen traditioon, jossa pintaan nousee makean katkera nostalgia. Sen sijaan Kaarnan soundimaailma on hyvin futuristinen, vaikka lyriikoilla se ankkuroidaan ainakin osittain arkaaiseen muinaisaikaan. Lopulta kyse vanhan ja uuden, tradition ja teknologian synteesistä, joka tunnetaan uusoikeiston filosofisessa ajattelussa nimellä arkeofuturismi. Sekä Kaarna että Pyhä Kuolema manifestoivat musiikissaan historian jatkuvaa liikettä tavalla, jonka Herakleitos aikanaan esitti. Tosin Kaarnalla historia näyttäytyy syklisenä toistona, josta löytyy universumin ainoa pysyvyys ja siten ikuisuus. Levyn päättävässä esityksessä "Iäti vehreät niityt" resitoidaan:

Aivan kuin emme olisi loitsineet
kultaisen ajan ruhtinaita
Aivan kuin emme olisi mananneet 
sammalkasvoisia kuninkaita
- iäti vehreät niityt kutsuvat

Joka ikinen kivi toisen päälle nostettava
Joka ikinen tiili toisen viereen muurattu
Joka ikinen hirsi salvoksella salvattu
Kaikki tulee tuhoutumaan
Kaikki tulee palaamaan

Kaarnan osuuden aloittava "Kultaisen kansan hovissa" on henkistä ja fyysistä kotimaata tavoitteleva elektroninen tunnelmapala, josta löytyy samaa utuista kaipuuta kuin Black Sabbathin psykedeelisessä fiilistelyssä "Planet Caravan". Omintakeisesta ilmaisusta riippumatta kappaleesta voi löytää myös samaa hartautta mitä myöhäiskauden Dead Can Dance on esittänyt. Levyn nimeä toistava "Magneettinen pohjoinen" on puolestaan sivilisaatiokriittinen tunnustus turhaan käydyistä kulttuurisista sodista muiden puolesta. Painostavan hitaalla marssipoljennolla etenevää teosta kuunnellessa ei voi välttyä ajatukselta, että Kaarnaan on täytynyt vaikuttaa Der Blutharschin alkupään martial industrial tuotanto. 

Kappale "Kristallitutka" on ilman vokaaleja esitetty elektroninen sormiharjoitus ennen levyn päättävää täysosumaa "Iäti vehreät niityt". Se on unenomaisesti kelluva loitsu, jonka melodisessa viettelevyydessä on jotain hypnoottista. Kaikkia post-industrialin parhaita perinteitä hyödyntäen oman lisänsä tuo ritualistinen rytmiikka ja taustalla heläjävän naisen eteerinen laulu. Kappaletta kuunnellessa siitä löytää aina jotain uutta eikä siihen tunnu kyllästyvän millään. Selvä klassikkon merkki.

Magneettinen Pohjoinen on kahden artistin näyttö siitä, kuinka vielä nykyaikana voidaan tehdä vereen ja maaperään vahvasti tukeutuvaa taidetta, joka on sekä musiikillisesti että lyyrisesti relevanttia armon vuonna 2025.

Arvio: RL

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pyhä Kuolema / Kaarna: Magneettinen Pohjoinen LP (Anima Arctica, 2025)

Puhtaasti musiikillisilla ansioillaan  Magneettinen Pohjoinen  on levy, jota pääkaupungin hipsteröivät toimittajat ylistäisivät epäröimättä ...